Assalamualaikum...

جزاك الله خيرا

~ Tarikh ~

04 December 2012

Bendera Putih Al-Liwa dan Panji Hitam Ar-Rayyah


Bendera Putih Al-Liwa dan Panji Hitam Ar-Rayyah Lebih Layak Dikibarkan oleh Umat Islam Di Perkarangan Masjid dan Surau Serta Madrasah.

BENDERA ( AL-LIWA' )
Bendera ini adalah berwarna putih dan tertera diatasnya kalimah 'La ilaha illallah Muhammad Rasulullah' dengan tulisan berwarna hitam.

Ibnu Majah telah meriwayatkan dari Ibnu Abbas yang mengatakan:
"Bahawa bendera (Al-Liwa') Nabi SAW berwarna putih, sedangkan panji (Ar-Rayyah) beliau warnanya hitam".

Riwayat Ibnu Abbas yang lain:
" Bahawa pada bendera Nabi saw tertulis kalimah 'La ilaha illallah Muhammad Rasulullah'".

Semasa perang (jihad), bendera ini akan dipegang oleh amir (panglima atau ketua) perang. Ia akan dibawa dan menjadi tanda serta diletakkan di lokasi amir berkenaan. Dalil yang menunjukkan perkara ini adalah perbuatan Nabi saw adalah dimana baginda sebagai amir semasa pembukaan Makkah membawa dan mengibarkan bendera putih bersamanya.

Diriwayatkan dari Jabir,:
"Bahawa Nabi saw memasuki Kota Makkah dengan membawa bendera (liwa') berwarna putih." [HR : IbnMajah]

PANJI ( AR-RAYYAH )
Bendera ini adalah berwarna hitam yang mana tertulis diatasnya kalimah 'La ilaha illallah Muhammad Rasulullah' dengan warna putih. Hadis riwayat Ibnu Abbas di atas menjelaskan hal ini kepada kita. Semasa jihad, ia dibawa oleh setiap ketua unit. Dalilnya adalah Rasulullah saw, semasa menjadi panglima perang Khaibar, bersabda:

"Aku benar-benar akan memberikan panji (rayyah) ini kepada orang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya serta dicintai pula oleh Allah dan Rasul-Nya, lalu Rasulullah saw memberikan panji itu kepada Ali." [HR Bukhari.]

Saidina Ali karamallahu wajhah pada masa itu boleh dikatakan bertindak sebagai ketua division .

Diriwayatkan dari Harits bin Hassan Al Bakri yang mengatakan,:
" Kami datang ke Madinah, disaat itu dan Rasulullah saw sedang berada di atas mimbar, sementara itu Bilal berdiri dekat dengan beliau dengan pedang di tangannya. Dan dihadapan Rasulullah terdapat banyak rayyah hitam. Lalu aku bertanya:

" Ini panji-panji?" Mereka pun menjawab: " (panji-panji) Amru bin Ash yang baru tiba dari peperangan ."

Maksud ungkapan " terdapat banyak rayyah (panji) hitam" menunjukkan bahawa terdapat banyak panji panji yang dibawa oleh para tentera walaupun amirnya hanyalah seorang.

Terdapat perbezaan antara Bendera Al-Liwa' dan Panji Ar-Rayyah:

~ Bendera Al-Liwa' adalah bendera rasmi Daulah Islamiyah yang berwarna putih dengan kalimat syahadah (berwarna hitam) tertera di atasnya. Sedangkan Bendera Al-Liwa' selalu diserahkan kepada panglima tentera.

~ Panji Ar-Rayyah digunakan disaat berlangsungnya perang jihad dan selalu diserahkan kepada beberapa pasukan tentera.

~Bendera Al-Liwa' akan dikibarkan di setiap markas dan rejimen ketenteraan. Oleh kerana itu tentera Negara Islam akan mempunyai sebuah Bendera Liwa' dan beberapa Panji Ar-Rayyah.

EDARKAN SEHINGGA DIBACA OLEH PARA PENTADBIR² MASJID DI KHARIAH² KITA DAN SELURUH ALAM MELAYU DAN UMAT ISLAM YANG MEMAHAMI BAHASA MELAYU. INSYA'ALLAH.

No comments: